Op de verbouwingsmarkt zijn tienduizenden aanbieders actief, van aannemers en klussenbedrijven tot beunhazen en “mannetjes”. De afschaffing van de vestigingswet in 2005 heeft ongetwijfeld geleid tot een verdere wildgroei van schimmige aanbieders. Nu al zien we veel consumenten door de bomen het bos niet meer. Bouwgarant is bedoeld om het kaf van het koren te scheiden. Voor de consument biedt het Bouwgarant-logo de zekerheid dat hij kiest voor vakmanschap en betrouwbaarheid.
Tot voor kort was BouwGarant uitsluitend een verzekeringsproduct voor verbouwingen. Daarnaast bestond er het NVOB-keurmerk voor de consumentenmarkt. Vorig jaar is het NVOB opgegaan in de nieuwe ondernemers-organisatie BouwNed. Bevordering van de kwaliteit van de 4.000 aangesloten bouwbedrijven is een van de speerpunten van het beleid van BouwNed. Na uitvoerig overleg met de achterban werd besloten het vroegere NVOB- keurmerk en de Bouwgarant-verzekering aan elkaar te koppelen. Hierdoor is een nieuw kwaliteitslabel ontstaan waarvoor de naam BouwGarant is gekozen.
De BouwGarant aannemer dient te voldoen aan strenge kwaliteitseisen en zich te houden aan klantgerichte gedragsregels. Omdat de BouwGarant aannemer beschikt over de juiste diploma’s en aantoonbare ervaring, is de consument verzekerd van vakmanschap. Ook hoeft de opdrachtgever niet te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de BouwGarant aannemer. Afspraken worden schriftelijk vastgelegd en alle noodzakelijke verzekeringen zijn afgesloten. Verder hanteert de BouwGarant aannemer een vaste procedure voor de behandeling van klachten. Indien aannemer en klant er desondanks niet uitkomen, dan kan een beroep gedaan worden op de BouwGarant servicedesk. Deze zal bemiddelen om tot een voor beide partijen bevredigende oplossing te komen.
BouwGarant aannemers bieden hun klanten nog een extra zekerheid: de Verbouwgarantie. Dit exclusieve BouwGarant product biedt ondermeer een garantie op de constructie en op het herstel van opleveringsgebreken. Voor de Verbouwgarantie wordt een kleine premie in rekening gebracht die afhankelijk is van de hoogte van de aanneemsom. De vereniging Eigen Huis beveelt deze verzekering bij haar leden aan.
De Stichting BouwGarant toetst haar deelnemers periodiek op hun bedrijfsvoering, de kwaliteit van hun producten en de dienstverlening aan hun klanten. Klachten van opdrachtgevers spelen hierbij uiteraard een belangrijke rol. Bedrijven die stelselmatig niet blijken te voldoen aan de eisen, worden door de stichting geroyeerd. Zij mogen zich dan niet langer als BouwGarant aannemer profileren.